Wednesday, September 22, 2010

bahasa rojak Vs bahasa melayu:Siapa Menang?

Bahasa Rojak Vs Bahasa Melayu

Sebut rojak,rasa lapar tapi sebut bahasa rojak,rasa ajaib.Dah lama sangat isu berbangkit tapi tiada jalan selesai.Biar jela,kita guna aje..kalau tak mampu nak atasi,tak perlu canang sana-sini sebagai wira bahasa.jangan jadi wira rojak..

KUALA LUMPUR Kerajaan digesa memperluaskan arahan menghapuskan penggunaan 'bahasa rojak' di semua stesen penyiaran sama ada milik kerajaan atau swasta.(petikan akhbar)

"DBP perlu memainkan peranannya memantau penggunaan bahasa Melayu Rojak di media elektronik".Dato Suhaimi Ibrahim-Presiden GPMS

“Bahasa Rojak adalah suatu jenis percakapan di Malaysia yang menakrifkan campuran pelbagai bahasa dalam satu pertuturan yang serupa dengan pijin, Manglish dan Singlish. Walau bagaimanapun, bahasa dasarnya merupakan bahasa Melayu”-DBP.Takrif bahasa rojak (rasanya tidak perlu beri takrifan rojak semua dah tahu),rojak boleh di makan tapi tidak bahasa rojak.

                                                                salasilah bahasa rojak


Sejarah dan asal usul  bahasa rojak boleh goolge sendiri.zaman teknologi semua mudah.hanya di hujung jari.jangan tunggu lagi.

Menuturkan bahasa rojak satu kesalahan?dari segi apa?kalau salah apa hukumannya?semakin dibangkit semakin banyak menutur bahasa rojak,lebih banyak dari penggemar rojak.Semakin bercelaru.Tidak semua penutur bahasa rojak gemar rojak.Ini hakikat!pengamal bahasa rojak terdiri dari semua strata masyarakat.Baiknya bahasa rojak adalah tiada diskriminasi,semua boleh tuturkan.

Datuk Dr Hassan Ahmad (mantan Pengarah DBP) dalam kajiannya mengatakan punca utama
berlaku kecelaruan itu ialah kegagalan orang Melayu yang bukan saja tidak
mempunyai kecekapan linguistik (linguistic competence) tetapi juga
ketiadaan kecekapan berkomunikasi dalam masyarakat (communicative
competence).


Kecelaruan ini banyak dilakukan oleh orang Melayu yang menguasai bahasa
Inggeris sebagai bahasa kedua. Mereka mungkin secara sedar atau tidak,
sering berfikir dalam atau melalui bahasa Inggeris, lantas mereka
melakukan kesalahan bahasa baik pada peringkat sistem atau struktur
bahasa mahupun pada peringkat leksikal dan bentuk kata.
Katanya, masalah kecelaruan lebih jelas apabila bahasa kedua (bahasa
Inggeris) digunakan sebagai alat pemikiran yang utama. Pada waktu yang
sama mereka menggunakan bahasa Melayu sebagai `bahasa terjemahan.' Bahasa
Melayu digunakan tidak lebih untuk `menterjemahkan fikiran' yang dibentuk
dalam bahasa Inggeris. Dalam keadaan itu peraturan sistem bahasa Inggeris
yang mewakili cara berfikir dan budaya pengucap asli bahasa itu cuba
digunakan atau ditiru dalam bahasa Melayu.(petikan akhbar)


Kepada pencinta bahasa,pembela bangsa dan budaya,pengamal undang-undang,Pengarah DBP,CEO Media Prima,dan kepada semua yang ada bercakap benar lah walupun pahit.Akuilah bahasa rojak sangat sedap ditutur dan manis didengar.Lebih hebat dari rojak mamak.

 
Inilah punca saya menulis isu bahasa rojak.Snap guna kamera hp di sebuah kedai perabot di kuantan malam tadi.Kebetulan sebelahnya adalah kedai mamak yang ada jual rojak.Saya pun tuliskan.

Contoh bahasa rojak  bahasa melayu+ bahasa inggeris

Kau memang terror (hebat) la!
Tempat makan ni best (bagus) sangat!

Contoh bahasa rojak  bahasa melayu+ bahasa cina

Nak makan sini ke nak tapau (bungkus)?
Jangan susah hati maa, lu punya bos mesti boleh kaw tim (bertolak ansur) punya maa!
Apasal (Kenapa) lu buat ini kerja cincai (tak sempurna)?

ruj:wikipedia

Pernah ungkapan-ungkapan ini keluar dari mulut orang-orang di atas atau seumpamanya?tidak kira dimana maka anda adalah pentutur bahasa rojak.

Kesimpulannya,terima lah bahasa rojak sebagai bahasa komunikasi tapi bukan sebagai bahasa rasmi. Bahasa harus berkembang dan dinamik mengikut arus semasa.  Dalam erti kata lain,  bahasa juga hidup seperti bidang lain yang memerlukan evolusi dan penyesuaian semasa’.dan yang utamanya,komunikasi perlu disampaikan dengan bahasa yang paling mudah difahami supaya tidak berlaku kegagalan komunikasi iaitu kesalahtaksiran maklumat yang disampai antara penyampai dan pendengar.

Cadang saya,patenkan bahasa rojak sebagai bahasa 1malaysia.Kerana dalam kajian sepantas kilat saya dapati bilangan pentutur bahasa rojak mengatasi pemakan rojak hampir 100x ganda! Selepas ini kita tidak lagi rasa malu dengan bahasa rojak dan pentutur tidak akan dimaki hamun kerana jenama 1malaysia ini memerlukan belanja yang bukan sedikit untuk dihebahkan.Apa kata cerdik pandai???


No comments:

Post a Comment